نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسنده
پژوهشگر و کارشناس ارشد جامعه شناسی از دانشگاه تهران
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
1. شوارتز، هیلل، هزاره گرایی در دین، اینجا، اکنون، مجید محمدی، تهران، نشر قطره، 1377، ص59.
نسبتاً مشابهی فهمیدهاند. به عنوان مثال مارکس،وبر، مالینوفسکی، گیرتز، یینگر، و اُدی از پدیدهها و مسایلی تحت عنوان رنج، شر، مرگ،بیعدالتی، بلایا، فاجعه، بداقبالی و بدبختی، مشقات زندگی، شکست و ناکامی، تجربههای ناراحتکننده و تجربههای سردرگمی، نام میبرند که در واقع اشاره به وضعیت خاصی دارد، آنچه که درتمامی این پدیدهها و در واقع در این وضعیت موصوف، مشترک و ذاتی است این است که در چنینشرایطی انسانها به یک حالت نارضایتی عمیق میرسند و از نظر آنها این وضعیت نشأت گرفته ازتقدیر، بخت و اقبال تلقی میشود. لذا در عین حالی که چارهای جز پذیرش آن ندارند، اما بسیار ازاین وضعیت ناراحت و ناراضی هستند. (برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به «محرومیت و دیندای»رساله کارشناسی ارشد نگارنده در دانشگاه تهران).
- Weber, M. The Sociology Of Religion , Boston, Beacon Press,1964, PP. 95 - 117.
- Weber, M. The Social Psychology Of the World Religions in H. Gerth and C.W. Milles, (eds) From Max Weber: Essays in Sociol Theory, London, Routledge, 1970, PP. 267 _ 301.
و همچنین؛
گر، تدرابرت، چرا انسانها شورش میکنند، علی مرشدی زاد، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی،1377، ص 54.