per
پژوهشکده مطالعات راهبردی
فصلنامه مطالعات راهبردی
1735-0727
2980-910X
2006-05-01
9
31
7
31
976
Research Paper
پستمدرنیسم و مطالعات راهبردی:
الزامات روششناختی
Postmodernism and Strategic Studies: Methodological Requirements
قدیر نصری
1
اندیشمندان پستمدرن سه گزاره روششناختی زیر را طرح و از این طریق شیوه شناخت و بررسی مناسبات اجتماعی را شدیداً متاثر ساختند: یک. تلقی جهان به عنوان متن و ضرورت تعبیر و تفسیر آن، دو. ابتنای دانش بر قدرت و ماهیت تاریخی حقیقت، سه. بیاعتمادی به فراروایتها. با سه گزاره فوق، مفروضات و حتی دستاوردهای نگرش پوزیتویستی مورد سؤالات جدی قرار گرفت؛ زیرا مطابق تجربه مشاهدتی پوزیتویستها اولاً جهان یک واقعیت و متضمن حقیقت دانسته میشد؛ ثانیاً دانش به صورتی مستقل و فارغ از مناسبات قدرت به دست میآمد و ثالثاً سلسله قواعد و قوانین قابل تعمیمی وجود دارند که فرازمانی و فرامکانیاند. مقاله حاضر با بررسی مهمترین نکتههای مطرح در شناخت پستمدرن، در پی یافتن پاسخ به این پرسش است که مطالعه در مسائل راهبردی و شناخت معنا و موازین امنیت چه مناسبتی با یافتههای روششناختی پستمدرن دارد. بر این اساس «روش تحلیل پستمدرن، مشروعیت تجدد و دستاوردهای آن را انکار میکند، اما بدیلی در باب راه رهایی از ناامنی مدرن را ارائه نمیدهد. نتیجه این نگاه ناتمام، بیاعتمادی افراد و گروهها به مراجع قدرت و تفسیرهای متداول در باب حقیقت است.»
Postmodern scholars have developed three following statements and thus affected the method of cognition and study of social relations: First, perception of the world as the text and the necessity of interpreting it; second, basing knowledge on power and historical nature of truth; and third, distrust in meta-narratives. With the three above statements, the positivist presumptions and even positivist achievements were seriously challenged, because according to positivist observational experience, first the world was regarded as reality containing truth, second knowledge was achieved independently devoid of power relations, and third there is a universal code of rules and laws that is beyond time and space. Examining the important points in postmodern understanding, this article seeks to answer the question which relation exists between the study of strategic issues and recognizing the meaning and criteria of security and the methodological findings of postmodernism. On this basis, "the postmodern method of analysis rejects the legitimacy of modernity and its achievements, but it fails to propose any alternative on how to relieve of modern insecurity. The result of this incomplete view is the distrust of people and groups in the sources of power and prevalent interpretations of truth."
https://quarterly.risstudies.org/article_976_65a71b09dc31bdb03a764b9b705c5f5f.pdf
تبارشناسی
قدرت
حقیقت
دانش
گفتمان
متن
تفسیر
دیرینهشناسی
Genealogy
Power
Truth
Knowledge
Discourse
interpretation
Archaeology
per
پژوهشکده مطالعات راهبردی
فصلنامه مطالعات راهبردی
1735-0727
2980-910X
2006-05-01
9
31
31
52
977
Research Paper
دولت و سرمایه اجتماعی
State and Social Capital
محمد خضری
1
این مقاله در پی آن است تا اهمیت سرمایه اجتماعی در حکمرانی خوب و شکنندگی و آسیبپذیری آن در برابر رفتار و اقدامات دولت را برجسته کند. سرمایة اجتماعی سنگ بنای جامعة مرفه و دولت کارآمد است و در سایة حفظ، تقویت و انباشت این منبع ارزشمند است که جامعه میتواند از دستاوردهای توسعه و حکمرانی خوب بهرهمند شود. از اینرو، دولت نه فقط باید پیامدهای اقداماتش بر سرمایة اجتماعی را ارزیابی کند، بلکه لازم است همواره محیط اجتماعی اعتمادآوری را فراهم آورد که اعتمادپذیری، تمایل به حفظ قول و قرارها، تمایل به همکاری و همیاری و واردشدن در شبکههای اجتماعی را برای اعضای جامعه سودمند و معنادار سازد. نگارنده معتقد است که سرمایه اجتماعی با تعدیل یا از مطلوبیت انداختن نارساییهایی چون ناکارایی تخصیصی، کسادی سازمانی، مشکل کارگزاری و فساد در بخش عمومی و نیز تنش و تعارضهای احتمالی بین سیاستمداران و بوروکراتها، و در عین حال تقویت نظارت درونی، امکان عرضه کالای مدیریت عمومی بهتری را فراهم میکند. دولت از یک سو میتواند از طریق بهسازی فردی، اجتماعی و نهادی و نیز تدارک محیط اجتماعی اعتمادزا، زمینه تولید سرمایه اجتماعی را فراهم آورد و از سوی دیگر، با تضعیف منابع سازنده سرمایه اجتماعی به تخریب آن کمک کند.
This article seeks to highlight the importance of social capital in good governance and its fragility and vulnerability to the state conduct and actions. Social capital is the cornerstone of the affluent society and efficient government. It is in the shadow of the maintenance, enforcement and accumulation of this valuable resource that society can benefit from the achievements of development and good governance. Hence, not only the state has to assess the consequences of its actions on social capital, but also it needs to provide a trustful social environment which makes confidence, willingness to keep promises, will to cooperation and assistance and entering the social networks meaningful and useful for the members of society. The author believes that by adjusting or removing such deficiencies as dysfunction in allocation, organizational recession, agency problem, corruption in public sector, and possible tensions and conflicts between politicians and bureaucrats, as well as reinforcing internal oversight, social capital provides the possibility for better supply of public management goods. On the one hand, the government can pave the way for the production of social capital through individual, social and institutional betterment, and preparing a trustful social environment, and on the other hand it may contribute to its destruction through weakening the constructive sources of social capital.
https://quarterly.risstudies.org/article_977_f44c2cd44f79dcc37ed0980b53d2d67f.pdf
سرمایه اجتماعی
دولت
اعتماد عمومی
حکمرانی خوب
Social Capital
State
public trust
Good Governance
per
پژوهشکده مطالعات راهبردی
فصلنامه مطالعات راهبردی
1735-0727
2980-910X
2006-05-01
9
31
53
73
978
Research Paper
تأملی نظری در امنیت اجتماعی؛
با تأکید بر گونههای امنیت
A Theoretical Consideration on Social Security; with Emphasis on Types of Security
منیژه نویدنیا
1
امنیت اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین تمهیدات در راستای حفظ حیات گروههای اجتماعی در مقابل قدرت برتر و انحصاریی که نمایندگی آن را دولت به دوش میکشد و همچنین ایجاد زمینهای برای برخورداری گروههای مختلف اجتماعی از فرصتها، امکانات و تسهیلات به منظور دستیابی به اهداف کارکردی خویش، مطرح شده است. مقاله حاضر پس از سیری گذرا به گونههای امنیت، اقتضائات اجتماعی را در باب امنیت اجتماعی مورد ملاحظه قرار داده و پس از بررسی وجوه تمایز مرزهای مفهومی امنیت اجتماعی از امنیت ملی و امنیت عمومی، امکان جایگزینی امنیت اجتماعی را به عنوان بدیلی برای امنیت ملی بررسی نموده است. بر این اساس، تحقق امنیت اجتماعی باعث گشایش درهای سازگاری و افزایش مراودات بین گروهها و اقشار اجتماعی گوناگون میگردد و در مجموع فضای اجتماعی بازتری را ایجاد میکند. امنیت اجتماعی گرچه در بدو تولد با هدف امنیتبخشی برای گروههای قومی و مذهبی بزرگ که در سطح فراملی و فروملی نقشآفرینی میکردند، طرح شد؛اما در مجموع سازوکارهای لازم را بهعنوان بدیل امنیت ملی در دست ندارد.
Social security is one of the most important measures in the way of preserving the livelihood of social groups vis-à-vis the supreme and exclusive authority as represented by the state. It also provides ground for the enjoyment of opportunities, possibilities and facilities by various social groups in order to attain their functional objectives. This article has studied types of security and social requirements with respect to social security. Examining distinct characteristics of conceptual contours of social security, national security and public security, the article explores the possibility of replacement of national security with social security. On this basis, the realization of social security leads to the opening of doors of solidarity and increased interactions among social groups and strata thus creating a more open social atmosphere. Although social security was initially proposed with the intention of creating security for large religious and ethnic groups which played a role at the transnational and international levels, it lacks, in brief, the necessary mechanisms as an alternative to national security.
https://quarterly.risstudies.org/article_978_f47925c4fcb5c615b33296f153b83e52.pdf
امنیت ملی
امنیت اجتماعی
امنیت عمومی
امنیت ذهنی
امنیت عینی
: National Security
Social security
public security
mental security
Objective Security
per
پژوهشکده مطالعات راهبردی
فصلنامه مطالعات راهبردی
1735-0727
2980-910X
2006-05-01
9
31
73
98
979
Research Paper
مفهوم امنیت در اندیشه سدههای میانه
The Concept of Security in the Medieval Thinking
مقصود رنجبر
1
وضعیت سیاسی ـ اجتماعی جهان اسلام در دوران میانی در شرایطی قرار گرفت که در خلال آن امنیت به اصلیترین مفهوم در توجیه سیاست تغلب و استیلا تبدیل شد. در این دوره و بنا بر نیازهای سیاسی ـ اجتماعی، جریانهای فکری متفاوتی ظهور کردند که در یک محور اساسی با هم اشتراک داشتند و آن توجیهگری حکومت مطلقه بر اساس مفهوم امنیت و ضرورت دوری از هرج و مرج بود. چنین دریافتی از سیاست و حکومت به حدی در مسیر افراط قرار گرفت که اصول اساسی مورد تأکید اسلام در سیاست یعنی عدالت، برابری و اخلاق کاملاً به حاشیه رانده شد. اندیشمندان متعددی از نحلههای فکری مختلف نمایندة چنین تفکر سیاسی بودند. در این مقاله، ضمن بررسی زمینهها و علل ظهور این وضعیت، ویژگیهای اساسی برداشت غالب از امنیت بررسی شده و آراء برخی از اندیشمندان همچون امام محمدغزالی، ابنولید طرطوشی و خواجه نظامالملک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بر اساس استدلال نویسنده، اندیشه اسلامی در دوره میانه چه در قالب سیاستنامه و چه در قالب شریعتنامه، با هدف برقراری نظم، اقتداری مطلق به سلطان میبخشید و حفظ دیانت را به عنوان یکی از وجوه مهم تأمین امنیت، در سایه این اقتدار میسر میدانست. بنابراین سلطان گرچه بنابر نص دین مشروع نبود؛ اما به واسطه حفظ دین، از سوی علما لازمالاتباع قلمداد میشد.
The sociopolitical conditions of the Muslim World took shape in the Medieval Ages when security became the main concept in the justification of overcoming and domination politics. In this period, various schools of thought appeared due to sociopolitical requirements which shared the idea of justifying absolute government according to the concept of security and necessity of removing anarchy. Such conception of politics and government became so extreme that the main principles emphasized by Islam in politics such as justice, equality, and morality were fully marginalized. In this article, examining the grounds and causes of this situation, major characteristics of dominant perception of security are explored and the opinions of a number of thinkers like Imam Moahmmad Ghazzali, Ibn Valid Tartoushi and Khajeh Nazam ul-Mulk are analyzed. As the author argues, the Islamic though in the Middle Ages gave absolute authority to Sultan in order to establish order either in the framework of Siasat-Nameh or Shariat-Nameh. It considered the preservation of religion as an important aspect of establishing security as possible through this authority. Therefore, although Sultan was not legitimate according the religious texts, the Ulema obliged people to obey him for the sake of preservation of religion.
https://quarterly.risstudies.org/article_979_e54775ea95dd028e22bf52c610e7a8dc.pdf
امنیت
دورة میانه
اندیشة سیاسی
اندیشمندان مسلمان
Security
middle ages
Political Thought
muslim thinkers
per
پژوهشکده مطالعات راهبردی
فصلنامه مطالعات راهبردی
1735-0727
2980-910X
2006-05-01
9
31
99
120
980
Research Paper
ژئوپولیتیک انتقال گاز ایران به هند؛
فرصتها و تهدیدها
Geopolitics of Iran's Gas Transit to India; Opportunities and Challenges
مراد کاویانیراد
1
ژئوپولیتیک گاز، فصل نوینی از روابط بینالملل را گشوده که در آن کانونهای تولید، مصرف و مسیر انتقال انرژی و قدرتهای فرامنطقهای اثر گذار نیز لحاظ میشود. ایران در مقام دومین دارنده ذخایر گازی جهان، در صورت تدوین یک دستور کار مبتنی بر ژئوپولیتیک میتواند در حوزه انرژی اثر بسزایی در مناسبات استراتژیک جهانی گذارده و ارزش برقراری مناسبات راهبردی پیدا کند. در این میان قدرت هژمون، همه تلاش خود را برای مدیریت امور منطقه خلیج فارس به کار بسته و هر کدام از واحدهای سیاسی منطقهای که موضع تقابلی با قدرت هژمون داشته باشند، زیر فشار قرار خواهند گرفت. شواهد کنونی نیز نشانگر آنند که ایران صرفاً در محیط بینالمللی غیررقابتی برای قدرتهای غیرهژمون ارزشمند است. نیاز فزآینده هند در مقام قدرتی غیرهژمون به انرژی گاز، فرصتی استراتژیک در اختیار ایران قرار داده؛ اما مؤلفههای متعدد (منطقهای و فرامنطقهای) انتقال گاز ایران را به این کشور به چالش کشانده است. نویسنده بر این باور است که ایران در صورت تدوین دستور کاری مبتنی بر موقعیت ژئوپولیتیک میتواند منافع ملی خویش را در بهرهگیری از فرصتهای موجود تأمین نماید.
Geopolitics of gas has opened a new chapter in international relations in which centers of production, consumption and transit routes of energy as well as influential trans-regional powers are considered. As the world's second biggest country possessing gas reserves, Iran can greatly affect strategic relationships in energy sector if it develops an agenda based on geopolitics. Thus it can find the value for establishing strategic relationships. In this regard, the hegemonic power has made all efforts in order to manage the Persian Gulf's regional affairs, and every of the regional political units which adopts a confrontational position towards the hegemonic power will be pressurized. The existing evidence demonstrates that Iran is valued simply in a non-competitive international milieu for non-hegemonic powers. India’s increasing need to gas energy as a non-hegemonic power has provided Iran with a strategic chance; however numerous (regional and trans-regional) parameters have challenged the transit of Iran’s gas to that country. The author holds that in the case of the formulation of an agenda based upon geopolitical location, Iran can secure its national interest in the utilization of existing opportunities.
https://quarterly.risstudies.org/article_980_5b9d6295d58b43f282c5efd32b9ff8ad.pdf
گاز
خلیجفارس
هند
انتقال انرژی
بازدارندهها
Gas
Persian Gulf
India
Energy Transit
Barriers
per
پژوهشکده مطالعات راهبردی
فصلنامه مطالعات راهبردی
1735-0727
2980-910X
2006-05-01
9
31
121
143
981
Research Paper
درآمدی بر بنیادگرایی اسلامی
A Preface to Islamic Fundamentalism
غلامرضا خسروی
1
در این مقاله بنیانهای فکری «بنیادگرایی اسلامی» مورد بررسی قرار میگیرد. در حقیقت سئوال اصلی آن است که بنیادگرایی اسلامی چیست و دارای چه مؤلفهها و گزارههایی است. بنا بر فرضیه نویسنده بنیادگرایی اسلامی به عنوان یک ایدئولوژی، دارای مؤلفهها، گزارهها و بنیانهای فکری ـ سیاسی خاصی است که آن را از سایر ایدئولوژیهای رایج در قرن بیستم همچون لیبرالیسم، سوسیالیسم، ناسیونالیسم و مانند آن جدا میکند. بنیادگرایی اسلامی به رغم تعدد و تنوعاش در عرصه نظر و عمل در دنیای اسلام، بنیانهای فکری و سیاسی مشترکی دارد که عبارتند از: جامعیت و شمولیت دین اسلام؛ پیوند میان دیانت و سیاست؛ لزوم بازگشت به اصول و مبنای دین اسلام؛ برقراری حکومت اسلامی؛ و عملگرایی و داشتن برنامه و راهبرد عملی برای گذار از وضع نامطلوب غیراسلامی به وضع مطلوب اسلامی. به این معنا نویسنده بنیادگرایی را مترادف با «الاصولیه» در برداشت اسلامگرایانی چون یوسف قرضاوی، راشد الغنوشی و حسن البنا میداند و به بررسی نسبت آن با مفاهیمی چون «بیداری اسلامی» و «اصلاحطلبی دینی» میپردازد. بر این اساس بنیادگرایی اسلامی تفسیری جدید و مغایر با قرائت مدرنیته از روابط میان انسان، خداوند و جامعه ارائه میدهد تا سعادت دنیوی و اخروی بشر را تأمین کند.
This article deals with the thought bases of Islamic fundamentalism. In fact, the main question is what constitutes Islamic fundamentalism and which parameters and statements it has. According to the author’s hypothesis, Islamic fundamentalism as an ideology is characterized with particular parameters, statements and thought-political foundations making it distinct from other prevalent mainstream ideologies in the 20th century including liberalism, socialism, nationalism and alike. In spite of its multiplicity in theory and practice in the Muslim World, Islamic fundamentalism shares certain thought and political foundations including comprehensiveness and inclusiveness of Islamic religion, linkage between religion and politics, need to return to the original precepts of Islam, establishment of Islamic government, as well as pragmatism and having a practical plan and strategy for transition from undesirable non-Islamic conditions to desirable Islamic conditions. In this sense, the author considers fundamentalism as tantamount to al-Osuliah in the opinions of such Islamists as Yusof Gharzavi, Rachid al-Ghanoochi and Hassan al-Banna and examines its relationship with such concepts as Islamic awakening and religious reformism. On this ground, Islamic fundamentalism presents a new interpretation of relationship among human, god and society in contradiction to the modern version in order to secure worldly and other-worldly happiness of human being.
https://quarterly.risstudies.org/article_981_40120ec1b54a8dd193d70524b14a4232.pdf
بنیادگرایی مذهبی
بنیادگرایی اسلامی
جامعیت دین
حکومت اسلامی
بازگشت به اصول
عملگرایی
Religious Fundamentalism
Islamic Fundamentalism
Comprehensiveness of Religion
Islamic Government
Return to Precepts
Pragmatism
per
پژوهشکده مطالعات راهبردی
فصلنامه مطالعات راهبردی
1735-0727
2980-910X
2006-05-01
9
31
145
171
982
Research Paper
اسلام سیاسی و جهانیشدن
Political Islam and Globalization
غلامرضا بهروز لک
1
مقاله حاضر با بررسی پدیده جهانیشدن و تلاش برای توضیح این پدیده به برآورد چالشها و فرصتهایی میپردازد که اسلام سیاسی در شرایط جدید با آن مواجه است. نویسنده رهیافت مناسب برای این بررسی را رهیافت مطالعات تحلیل گفتمانی میداند و بر این اساس به جای تلقی جهانیشدن به مثابه گفتمان واحد، معتقد است که تصویر جهانیشدن به منزله وضعیت جدید منازعه گفتمانی، توان توضیحدهندگی بیشتری دارد. از این منظر آنچه جهانی میشود نزاع گفتمانهاست و از اینرو گفتمانها درصدد معنابخشی به جهانیشدن و تقریر آن بر حسب مفصلبندی خود میباشند تا به گفتمانی مسلط تبدیل شوند. در این میان اسلام سیاسی نیز میتواند به مثابه گفتمانی قلمداد شود که دال محوری و مرکزی آن احیای هویت اسلامی در عرصه عمل سیاسی است. در این صورت در فضای جهانیشدن، اسلام سیاسی میتواند با فراخوانی به هویت مبتنی بر محوریت اسلام به عنوان دال برتر و کلمه نهایی در برابر هویتهای دیگر همچون مدرنیسم غربی عمل نماید. در واقع مدرنیسم به دلیل تمرکز بر زندگی مادی ـ دنیوی و کمرنگ ساختن ابعاد معنوی حیات بشری دچار بحران معنا شده و در معرض خطر از دست دادن سیطره گفتمانی است.
Examining the phenomenon of globalization and efforts to explain the phenomenon, this article addresses challenges and opportunities faced with by political Islam in the new circumstances. The author considers discourse analysis as the suitable approach to this study. On this basis, he believes that instead of construing globalization as a single discourse, the image of globalization as the new situation of discourse struggle enjoys further ability for explanation. From this point of view, what becomes global is the struggle of discourses, thus discourses seek to give meaning to globalization and understand it according to its classification so that it becomes the dominant discourse. In this regard, political Islam can be also viewed as a discourse whose central claim is to revive Islamic identity in the area of political practice. Hence in the atmosphere of globalization, political Islam can act as the supreme guide and ultimate word by calling for an identity based upon centrality of Islam vis-à-vis other identities like Western modernism. Indeed, because of its concentration on material-spiritual life and weakening of spiritual aspects of human life, modernism suffers from the crisis of meaning and is threatened by loss of discursive dominance.
https://quarterly.risstudies.org/article_982_42522ed600e3e3e4df41332cf0304813.pdf
اسلام سیاسی
جهانی شدن
نزاع گفتمانی
افول مدرنیسم
هویت اسلامی
Political Islam
Globalization
Discursive Struggle
Decline of Modernism
Islamic identity