پژوهشکده مطالعات راهبردیفصلنامه مطالعات راهبردی1735-0727134920101101The Philosophy of Security from the Perspective of Imam Khomeiniفلسفه امنیت از دیدگاه امام خمینی (ره)528874FAنجف لکزاییJournal Article20100626<p>The main question of this paper is the philosophy of security from the perspective of Imam Khomeini. Of course, he has not considered this issue as an independent subject in his works. Therefore, the author will answer the question using a deductive method. The said method is mainly relying on comprehension and analysis of the works of a thinker through his own school of thought. Thus the theoretical framework of quadruplet causes, derived from the Islamic philosophy, is the main supportive theory of this paper’s analysis, according to which, security as a new phenomenon has got four causes including material, formal, subjective and conclusive. Given the fact that Imam Khomeini’s school is Transcendent Wisdom, the author has attempted to provide an interpretation of application of this school in the field of security as well as to compare them with the current security theories.</p>
<p><strong> </strong></p><p>فلسفه امنیت از دیدگاه امام خمینی(ره)، پرسش اصلی مقاله حاضر است. ایشان در هیچیک از آثار خود بحث مستقلی را در خصوص امنیت مطرح نکرده است. از اینرو، نگارنده این پرسش را به روش استنباطی پاسخ داده است. تکیه اصلی روش استنباطی بر فهم و تجزیه و تحلیل آثار متفکر مورد نظر در چارچوب مکتب فکری اوست. از اینرو، چارچوب نظری علل اربعه، متخذ از فلسفه اسلامی، پشتیبان نظری مباحث مقاله حاضر بوده است. بر اساس چارچوب مذکور، امنیت به عنوان امر حادث، چهار علت مادی، صوری، فاعلی و غایی دارد. با توجه به اینکه مکتب فلسفی امام خمینی(ره) حکمت متعالیه است، نگارنده تلاش کرده است مکتب امنیتی متعالیه ایشان را در محورهای چهارگانه مذکور، با مکتب امنیتی متدانیه مورد مقایسه قرار دهد.</p>https://quarterly.risstudies.org/article_874_574342be4e2c1e3df70d68485e6bc92e.pdfپژوهشکده مطالعات راهبردیفصلنامه مطالعات راهبردی1735-0727134920101101The Referent Object of Security in Imam Khomeini’s Speech Actمرجع امنیت در کنش گفتاری امام خمینی(ره)2954875FAفرزاد پورسعیدJournal Article20100816<p>The core issue in any security theory is the referent object of security. This is the case with respect to Imam Khomeini’s views on security too. Based on this assumption, the current paper is trying to recognize the nature of the referent object of security; in the mean time, it treats Imam Khomeini’s relevant views as a “speech act”. Because the author is of the view that not only Imam Khomeini was the security theorist of the Islamic Republic of Iran but he was its securitizing actor too.Within this framework, the author believes that the referent object of security in Imam Khomeini’s speech act is “Islamic Government” which comprises the followings: “Ideological Islam”, “Velayat Faqih” and the “People</p><p dir="rtl">مرجع امنیت، قلب هر نظریه امنیتی به شمار میرود و از اینرو، عزیمتگاه تحلیل و استخراج نظریههای امنیتی از جمله نظریه امنیتی امام خمینی(ره) است. بر این اساس، مقاله حاضر چیستی مرجع امنیت را در آراء امام خمینی، شناسایی میکند و در عین حال، آراء ایشان در این زمینه را به مثابه «کنش گفتاری» به شمار میآورد، زیرا ایشان را علاوه بر نظریهپرداز امنیتی جمهوری اسلامی، کنشگر امنیتی کننده آن نیز میداند. در این چهارچوب، نویسنده معتقد است مرجع امنیت در کنش گفتاری امام خمینی(ره) عبارت است از «دولت اسلامی» که اجزای آن را به تربیت، «اسلام مکتبی»، «ولایت فقیه» و «مردم»، تشکیل میدهند</p>https://quarterly.risstudies.org/article_875_4d3ac4a2c0783479a169a1f9f81f141a.pdfپژوهشکده مطالعات راهبردیفصلنامه مطالعات راهبردی1735-0727134920101101Main Aspects of Security in Imam Khomeini’s Views and Thinkingابعاد امنیت در اندیشه و آراء امام خمینی(ره)5582876FAفرهاد درویشیJournal Article20100605<p>There are many approaches for national security studies and the leaders and the people view national security from different perspectives. A consideration of these views can indicate this difference and the concerned priorities in dealing with security problems. Looking at Imam Khomeini views and thinking on several aspects of security, this paper’s main question is as follows: what was the view of Imam Khomeini regarding aspects of security and which security approach is closer to this view? To answer this question, the paper focuses on Imam Khomeini’s speeches, messages, interviews as well as his practices. Lastly, the findings are indicating that rather than the mundane aspect of security, the otherworld aspect was more important for Imam Khomeini and even within the mundane aspect, political aspect was more important for him.</p><p dir="rtl">رهیافتهای گوناگونی در مطالعه ابعاد امنیت ملی وجود دارد. افراد و رهبران کشورها نگاه متفاوتی به امنیت ملی دارند. بررسی آراء و اندیشههای راهبران کشورها در این مورد میتواند نشاندهنده نگرش آنها به امنیت ملی و تعیینکننده اولویتهای آنان در برخورد با مسایل و مشکلات امنیتی باشد.این مقاله نگاهی دارد به آرا و اندیشههای امام خمینی(ره) در مورد ابعاد گوناگون امنیت ملی. پرسش اصلی مقاله این است که امام خمینی(ره) چه نگاهی نسبت به ابعاد گوناگون امنیت ملی داشت و این نگرش با کدامیک از رهیافتهای موجود در این زمینه، نزدیکتر است؟ روش نوشتار حاضر برای درک و تبیین ابعاد امنیت از دیدگاه امام خمینی(ره)، ارزیابی و بازندیشی در مجموعه سخنرانیها، پیامها، مصاحبهها و همچنین سیره عملی ایشان است. یافتههای پژوهش نشان میدهد امام خمینی(ره)، فراتر از بعد دنیوی و علاوه بر آن، به بعد اخروی امنیت اصالت داده و در عین حال، در جنبه مادی یا دنیوی نیز اهمیت والاتری برای بعد سیاسی امنیت قائل بودهاند.</p>https://quarterly.risstudies.org/article_876_df43b5f8da2cc4b14e337b01a49543cf.pdfپژوهشکده مطالعات راهبردیفصلنامه مطالعات راهبردی1735-0727134920101101The Political Threats against National Security from Imam Khomeini’s Perspectiveتهدیدات سیاسی امنیت ملی از
دیدگاه امام خمینی (ره)83110877FAعلی کریمی ملهاکبر باباییکاوه امیرخانیJournal Article20100526<p>This paper studies the political threat and vulnerability of national security from Imam Khomeini’s perspective. Enlisting a variety of political threats from the said perspective will show that his perception was so close to modern approaches rather than traditional ones. As for Imam Khomeini the domestic sources of insecurity was more important than external ones and also he did not believe that threats are only limited to military invasion by other states but due to the role of religion and the people in either strengthening or weakening the national security, for Imam Khomeini domestic unrest, taking distance from Islam, lack of political participation, alienation and dependence of the think tanks to foreigners are the main political threats against national security.</p>
<p> </p><p dir="rtl">این مقاله، عوامل تهدید و آسیبپذیری سیاسی امنیت ملی از دیدگاه امام خمینی(ره) را مورد بررسی قرار میدهد. احصای گونههای مختلف تهدیدات سیاسی که از نظر امام(ره) متوجه امنیت ملی و مراجع گوناگون آن است، نشان میدهد برداشت ایشان با رویکرد سنتی، فاصله بعید و بر عکس، با رویکرد مدرن و نرمافزاری قرابت زیادی دارد، زیرا امام (ره) برای منابع تهدیدات داخلی اهمیتی بیش از منابع خارجی تهدید قائل هستند و گونههای تهدید را منحصر در تهاجم نظامی خارجی نمیدانند، بلکه با تکیه بر نقش دین و مردم در قوام یا زوال امنیت ملی، تشتت و نااستواری داخلی، فاصلهگرفتن از اسلام، مشارکتناپذیری مردم، بیگانهگرایی و وابستگی فکری مراکز تولید اندیشه و انشقاق گروههای مرجع را از مهمترین عوامل تهدید سیاسی امنیت ملی به شمار میروند.</p>https://quarterly.risstudies.org/article_877_c84ea7f02a50c81c92ba12b25b9e87a8.pdfپژوهشکده مطالعات راهبردیفصلنامه مطالعات راهبردی1735-0727134920101101Resources and Methods of Security Practices in Imam Khomeini’s Thoughtمنابع و شیوههای تأمین امنیت
در اندیشه امام خمینی(ره)111130878FAسیامک رهپیکJournal Article20100920<p>Idea and policy making with regard to resource and method of security practice is one of elements of any security theory. In this way, the national security strategy of the Islamic Republic of Iran is not an exception.Within the above framework, the paper is trying to comprehend the resource as well as security practices in Imam Khomeini’s thought; it attempts to illustrate his relevant approach too. Therefore, the author believes that the basic approach in Imam Khomeini’s spatial of thought is derived from his inside and is based on his anthropological deliberations. Thus, from Imam Khomeini’s view the pattern of security practice should be from inside to outside and from down to up for which the concrete and social- national translation is the “people centered pattern”.</p><p dir="rtl">ایدهپردازی و سیاستگذاری در خصوص منبع و شیوه برقراری امنیت و تأمین آن، از جمله عناصر هر نظریه امنیتی و یا راهبرد امنیت ملی است و راهبرد امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.مقاله حاضر در این چارچوب، به درک منابع و شیوههای تأمین امنیت در اندیشه امام خمینی(ره) به عنوان رهبر انقلاب و جمهوری اسلامی ایران میپردازد و سعی در تبیین رویکرد ایشان در این حوزه دارد. بر این اساس، نویسنده معتقد است رویکرد بنیادین تأمین امنیت در سپهر اندیشه امام(ره)، درونی و برخاسته از تأملات انسانشناسانه ایشان است و بر این اساس، الگوی تأمین امنیت در نظریه ایشان، از درون به بیرون و از پائین به بالاست که ترجمان عینی و اجتماعی – ملی آن را میتوان در عنوان «الگوی مردممحور» خلاصه نمود.</p>https://quarterly.risstudies.org/article_878_7a092daba216181395e652c8799f5614.pdfپژوهشکده مطالعات راهبردیفصلنامه مطالعات راهبردی1735-0727134920101101The Ummah – Nation Dialectic in Imam Khomeini’s Viewsدیالکتیک امت و ملّت در آراء امام خمینی(ره)131148879FAمحمدعلی قاسمیJournal Article20100428<p>The principles of classification and the boundaries of Islamic thought and political jurisprudence is drawn based on belief and accordingly, the world is divided in two territories Darulislam (land of Islam) and Darulkufr (land of infidelity). On the other hand, in the contemporary world, the Islamic countries are divided into too many nations. The way of compatibility between this division and the Islamic United Ummah has attracted the attention of many Muslim thinkers and they have offered some solutions to this dichotomy. Imam Khomeini believes that Islamic Unity is the solution for this problem. For him, if the Muslims throughout the world, inspired by the Islamic Revolution, are awaken (and acquire the Islamic truth) and put aside the minor and sectarian differences and establish an Islamic government, due to the proximity of their beliefs, rules and purposes such a close relationship will appear among them that a new entity will emerge as if only one government rules in the Muslim World.</p><p>مبانی تقسیمبندی و مرزبندی در تفکر اسلامی و فقه سیاسی، عقیده است و بر این اساس، جهان به دو قلمرو دارالاسلام و دارالکفر / دارلشرک تقسیم میشود. از سوی دیگر، در جهان معاصر، ممالک اسلامی به دهها کشور جداگانه تقسیم شدهاند. چگونگی سازگارکردن این تقسیم بالفعل عالم اسلام به دولتهای ملّی با اندیشه امت واحدۀ اسلامی، ذهن بسیاری از پژوهشگران و احیاگران اسلامی را مشغول کرده و برای آن راهحلهایی ارائه شده است. از دیدگاه امام خمینی، استراتژی وحدت اسلامی میتواند راه حل این معضله باشد. به نظر امام، اگر مسلمین عالم، به ویژه با شنیدن پیام الهامبخش انقلاب اسلامی ایران از «خواب» بیدار شوند و اختلافات جزئی و فرقهای خویش را به کناری بنهند و حکومتی مبتنی بر احکام و حقایق اسلامی ایجاد کنند، به واسطه شباهت در احکام و قواعد و قوانین و اهداف و استراتژی این دول و ممالک، قراب و رابطهای چنان نزدیک بین آنها برقرار میشود که موجودیت جدیدی پدید میآید و گویی حکومتی واحد بر سراسر عالم اسلامی حاکم میشود.</p>https://quarterly.risstudies.org/article_879_66f1fdd69ca058473813229b6c1b56ab.pdfپژوهشکده مطالعات راهبردیفصلنامه مطالعات راهبردی1735-0727134920101101The Theoretical Elements of National Authority in Islamic Foreign Policy, with a Focus on Imam Khomeini’s Thoughtمؤلفه های نظری «اقتدار ملی» در سیاست خارجی اسلامی، با تأکید بر اندیشههای امام خمینی(ره)149169880FAحسین خانیJournal Article20100806The paper aims at analyzing the elements of national authority, in the field of foreign policy, based on Imam Khomeini’s doctrine and thinking. Utilizing documentary and descriptive methods, this paper examines the main hypothesis based on Imam Khomeini’s thinking. In fact, the paper shows how Imam Khomeini, as a politician and jurisprudent has raised the elements and general principals of national strength in the field of foreign policy. Based on the main elements of Shite social thinking, namely, “God Oriented” and “Task Oriented”, Imam Khomeini’s views in the field of foreign policy comprises the following components: Nafy –e- sabil (Denial of Rule of Infidels), Anti-oppression, Islamic Dignity and Religious Lordship, and Invitation to Muslim Unity.در این مقاله، بر اساس اندیشههای فقهی و آموزههای مکتبی امام خمینی(ره)، سعی در پردازش مؤلفههای نظری برای ایجاد و حفظ «اقتدار ملی» در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران شده است. این نوشتار، بر اساس تکنیکهای کتابخانهای و رویکردی توصیفی، در صدد آزمون فرضیه اصلی مبتنی بر اندیشههای امام(ره) میباشد. به بیان دیگر، نشان میدهد ایشان در جایگاه فقیهی سیاستمدار چگونه مؤلفههای نظری و اصول کلی تأمین اقتدار ملی در سیاست خارجی دولت اسلامی را بر مبنای آموزههای فقهی پردازش نمودهاند.بر اساس ارکان ساختار تفکر اجتماعی شیعه، یعنی «خدامحوری» و «تکلیفگرایی»، اندیشه امام(ره) در سیاست خارجی به چهار مؤلفه نظری، یعنی «نفی سبیل»، «ظلمستیزی»، «عزت اسلامی و سیادت دینی» و «دعوت به اتحاد مسلمین»، رهنمون شده است.https://quarterly.risstudies.org/article_880_0ef5794e5604c1bd15f82a8613fcb263.pdf