پژوهشکده مطالعات راهبردیفصلنامه مطالعات راهبردی1735-072772620050201Structural Signs of Islamic Security; a Case Study of the Prophet’s Governmentنشانههای ساختاری «امنیت اسلامی»؛
مطالعه موردی حکومت نبوی6416681010FAاصغر افتخاریJournal Article20040801The assumption that there exists a firm correlation between meanings and objective structures, and that aspects of various theories can be understood by analyzing structures shapes the foundation for this article’s analytical framework. The author tries to grasp a number of influential teachings in the discussion of Islamic security by investigating the pattern of the Prophet’s governments as a valid Islamic pattern in the realm of politics and government. In doing so, the author discusses the structure of the Islamic society under the Prophet from two perspectives including: the social structure perspective and the political point of view. While discussing social structure, the alternative pattern of Ummah as contrasted to the dominant pattern of tribe is studied and in the second discussion, the power structure based upon responsibility vis-à-vis the power structure founded on domination is offered. The critical and analytical considerations set out by the author presents certain Islamic teachings with respect to security. According to the author, this security can be referred to as the theory of Ummah security, drawing on the Prophet’s state model. This theory revolves around three premises including the amalgamation of belief borders and territorial limits, the combination of religious exigencies and territorial interests, and finally the mixture of statecraft and liberation.این مفروض که بین معانی و ساختارهای عینی رابطهای وثیق وجود دارد و از طریق تجزیه و تحلیل ساختارها میتوان به ابعاد نظریههای مختلف پی برد، بنیاد الگوی تحلیلی مقاله حاضر را شکل میدهد. نگارنده در پی آن است تا با بررسی الگوی حکومت نبویr به مثابه الگوی معتبر اسلامی در عرصه سیاست و حکومت، به پارهای از آموزههای مؤثر در بحث از «امنیت اسلامی» دست یابد.برای این منظور ساختار جامعه اسلامی در عصر نبویr را از دو حیث به بررسی میگذارد: نخست از منظر ساخت اجتماعی و دوم از منظر ساخت سیاسی.در بحث از ساخت اجتماعی، الگوی بدیل «امت» در مقابل الگوی حاکم «قبیله» مورد بررسی قرار گرفته و در بحث دوم، ساخت قدرت مبتنی بر «مسئولیت» در مقابل ساخت قدرت مبتنی بر «سلطه» طرح شده است. مجموع ملاحظات انتقادی و تحلیلی مؤلف، پارهای چند از آموزههای اسلامی در خصوص «امنیت» را عرضه میدارد که به زعم نگارنده، با استناد به الگوی دولةالرسولr، میتوان بر آن عنوان «نظریه امنیت امتی» را اطلاق نمود. این نظریه بر سه رکن اصلی استوار است که عبارتند از: جمع بین مرزهای اعتقادی و حدود سرزمینی، جمع بین مصالح دینی و منافع سرزمینی و بالاخره جمع بین حکومتداری و رهاییبخشی.پژوهشکده مطالعات راهبردیفصلنامه مطالعات راهبردی1735-072772620050201National Security: A Political Geography Perspectiveامنیت ملی از منظر جغرافیای سیاسی6696951011FAمراد کاویانیرادJournal Article20040831National security refers to the states’ capabilities to maintain their independent identities and applied integrity (population, territory, and assets). Political geography constitutes one of the branches of human geography on whose objective aspect is emphasized in the filed of security studies. This field largely deals with the phenomenon of state or organized political sphere in general and examines the state apparatus, elements, characteristics and behavior. Hence, political geography focuses mainly on various dimensions of state including the causes of emergence, position, political center, territorial characteristics, nation, political system, political structure, space, spatial pattern of distribution of power, relationships between the state and other states, national strength, the management of territory model, and relations between various levels of the states and citizens in the administration of the country’s affairs. The literature on security in political geography has attracted the attention of political geographers as well as geopoliticians. The research conducted in this field is mainly characterized by its realist and state-centric outlook, while with the fall of the Soviet Union, the rise of new actors like non-governmental organizations (active in areas of environment, human rights, and so on) and multinational companies as well as the importance being attached to discussions of minorities and tribes, the state has been challenged as the only actor active in the arena of national and international relationships.امنیت ملی، توانایی دولتها برای حفظ هویت مستقل و تمامیت کاربردی (جمعیت، سرزمین و دارایی) آنهاست. جغرافیای سیاسی نیز یکی از شاخههای جغرافیای انسانی است که در عرصه امنیتپژوهی، بیشتر بر وجه مصداقی آن تأکید شده است. موضوع محوری این رشته، عموماً پدیده دولت یا ناحیه سازمانیافته سیاسی است و به بررسی کالبد، عناصر، ویژگیها و رفتار دولت میپردازد. بنابراین، جنبههای مختلف دولت نظیر علت پیدایش، موقعیت، کانون سیاسی، ویژگیهای سرزمینی، ملت، نظام سیاسی، ساختار سیاسی، فضا، الگوی فضایی توزیع قدرت، روابط میان دولت با دولتهای دیگر، قدرت ملی، الگوی مدیریت سرزمین و روابط سطوح مختلف دولت با شهروندان در اداره امور کشور، در کانون توجه مطالعات جغرافیای سیاسی قرار میگیرد. ادبیات امنیت در جغرافیای سیاسی مورد توجه جغرافیدانان سیاسی و ژئوپولیتیسینها بوده است. ویژگی عمده پژوهشهای انجام شده در این حوزه، نگرش واقعگرایانه و دولت محوری آن است. درحالیکه در پی فروپاشی شوروی, ظهور کنشگران نوینی چون سازمانهای غیردولتی (فعال در عرصههای زیستمحیطی، و حقوق بشر و ...) و شرکتهای چندملیتی و همچنین اهمیت یافتن مباحث مربوط به اقلیتها و اقوام، دولت به عنوان یگانه کنشگر فعال در گستره مناسبات ملی و بینالمللی به چالش گرفته شده است.پژوهشکده مطالعات راهبردیفصلنامه مطالعات راهبردی1735-072772620050201An Epistemological Survey on National Security Question: Imam Khomeini’s Viewpointتأملی معرفتشناسانه در مسأله امنیت ملی
از نگاه امام خمینی(ره)6977181012FAعلی کریمی(مله)Journal Article20041115Delving into Imam Khomeini’s views and thoughts, the author analyzes Imam Khomeini’s epistemological foundations which are either consistent or inconsistent with the territory-based concept of national security and the cognitive relationship between those two foundations. That is because it is of the utmost importance to explore the relationship between national security and the concept of territoriality that seeks to preserve society, population, citizens, and the political regime governing a specific territory, and universal religions and the thoughts of religious authorities who claim the management, direction and improvement of the world. The author acknowledges that Imam Khomeini may not be simply regarded as a scholar of security studies, but he also believes that he still attracts the attention of political scientists, practitioners and intellectuals as a political leader as well as an intellectual reformer. Belief in his intellectual achievements and attachment to his political teachings continue to shine as an essential source in thinking and updated policy-making. Now the question raised here is what the place of territory-based concept of national security is in Imam Khomeini’s thought system. Furthermore, how can this concept be located in his viewpoints in a meaningful and justified way, and what are the epistemological bases of Ummah-centrist tendency and nationalism in his outlook?نویسنده در این مقاله، با تأمل در آرا و افکار امام خمینی(ره)، مبانی معرفتی همساز و ناهمساز ایشان با مفهوم سرزمینپایه امنیت ملی و نسبت فهمی آن دو را هدف بررسی و تحلیل قرار داده است؛ زیرا رابطه سنجی امنیت ملی با شناسه سرزمین پایگی که دایر مدار صیانت جامعه، مردم و شهروندان و رژیم سیاسی حاکم بر سرزمین معینی میباشد؛ با ادیان و مذاهب جهانشمول و افکار اندیشمندان و رهبران دینی که داعیه مدیریت، هدایت و بهسازی جهانی را دارند سؤالی بنیادین و معرفتی است.نگارنده، اذعان دارد که نمیتوان امام خمینی(ره) را امنیت پژوهی صرف قلمداد نمود؛ اما همچنین معتقد است، ایشان به عنوان رهبر و مدیری سیاسی و مصلح فکری هنوز برای اندیشهورزان و فعالان سیاسی، فکری و اجتماعی، جایگاه محوری دارد. باورمندی به دستاوردهای فکری و التزام به آموزههای سیاسی وی هنوز به منزله مرجعی اساسی در اندیشهورزی و سیاستگذاری روزآمد پرتو افکنی میکند. حال سؤال این است که مفهوم سرزمینبنیاد امنیت ملی در منظومه فکری امام(ره) از چه جایگاهی برخوردار است؟ و از منظر معرفتشناسانه چگونه میتوان به جایابی معنادار و موجه این مفهوم در سپهرآرای ایشان همت ورزید و اساساً بنیادهای معرفتی امت محوری و ملتنگری در نظرگاه ایشان کدامند؟پژوهشکده مطالعات راهبردیفصلنامه مطالعات راهبردی1735-072772620050201The Process of Legitimation in the Islamic Republic’s Systemفرآیند مشروعیتیابی در نظام جمهوری اسلامی7197451013FAفرزاد پورسعیدJournal Article20121213The consistency of consolidated legitimacy with the continued power constitutes the basic presumption of security in modern states, and the rulers in the today’s world need the trust and popularity on part of the ruled. This correspondence is not of less importance in the Islamic Republic when compared to other regimes, because its focal point has not shifted from the inside to the outside yet. Hence, this article seeks to present a narrative of the process of legitimation within a strategic context, using a discoursive method. On this basis, discoursive change in the Islamic Republic’s legitimacy has formulated three main discourses on legitimation as follows: essential discourse, instrumental discourse, and procedural discourse. The analytical narrative of this article is founded upon the process of change in such discourses according to the articulation of such criteria as the degree of recurrence, limits of discursive shift, statement discipline, and the methods of rejection which in sum lead the author to the hypothesis that the current situation represents the end of legitimiation in the Islamic Republic’s system. In other words, having passed the stage of establishing legitimiation, the Islamic Republic of Iran has entered the phase of meta-legitimiation. The parameters providing the contingency of discourses in the new age include linkage character, the priority of utterances, and the recurrence of interpreted discourses. The inability to understand this level of discoursive shift and adapting to it results in the crisis and disruption of the state’s adaptive function. Moreover, empowerment in this area will promote the degree of recurrence and the level of discipline of legitimizing statements.تناسب قوام مشروعیت با دوام قدرت، مفروضه بنیادین بقای دولتهای مدرن است و فرمانروایان دنیای امروز بیش از هر زمانی نیازمند اعتماد و اقبال فرمانبرانند. اهمیت این ملازمت در جمهوری اسلامی کمتر از سایر رژیمها نیست چرا که هنوز نقطه ثقل تغییر آن از درون به بیرون انتقال نیافته است. بنابراین مقاله حاضر در زمینهای راهبردی و به شیوهای گفتمانی بر آن است تا راوی فرآیند مشروعیتیابی در نظام جمهوری اسلامی باشد. بر این اساس تحول گفتمانی در مشروعیتیابی جمهوری اسلامی، سه گفتمان مشروعیتیاب اصلی را صورتبندی کرده است که عبارتند از «گفتمان جوهری»، «گفتمان ابزاری» و «گفتمان رویهای». روایت تحلیلی این نوشتار از سیر تحول این گفتمانها بر مفصلبندی معیارهایی چون میزان تکرار شوندگی، حدود چرخش گفتمانی، انتظام گزارهای و شیوههای طرد و کنارگذاری بنا شده و در مجموع راوی آن را به این فرضیه رهنمون ساخته است که وضعیت کنونی به منزله پایان مشروعیتیابی در نظام جمهوری اسلامی است. به بیان دیگر جمهوری اسلامی ایران پس از استقرار مرحله مشروعیتیابی به دوره فرامشروعیتیابی پای گذارده است. مؤلفههای امکانساز گفتمانها در دوره جدید عبارتند از خصلت پیوندی، اولویت پاره گفتارها و تکرارپذیری گفتمانهای تفسیر شده. ناتوانی در درک این سطح از چرخش گفتمانی و انطباق با آن به بروز بحران و اختلال در کارکرد انطباقسازی دولت میانجامد.پژوهشکده مطالعات راهبردیفصلنامه مطالعات راهبردی1735-072772620050201The Restrictions on the Application of Human Rights to Domestic Law and International Conventionsمحدودیتهای اعمال حقوق بشر
در حقوق داخلی و کنوانسیونهای بینالمللی7477731014FAاحمد مرکز مالمیریJournal Article20041121This article explains the principles and rules governing the restrictions on the application of rights and freedoms. The bases of such principles and rules are more possible to explain and analyze by exploring the history of the codification of human rights instruments on the one hand and their influence in the domestic law order on the other. Hence, the author tries to describe, define and explore the extent of the universal application of human rights category. Human rights can be viewed as rights that people enjoy simply because of their humanity. This moral outlook justifies their claim to universality, despite the existence of all cultural, social and economic differences among nations. Emphasizing this universality, this article extrapolates three principles specifying the restrictions placed on the application of rights and freedoms by the states in the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms which include: “provided for by law,” “pursuing a legitimate objective,” and “necessary for a democratic society.” Although there can be found certain cases restricting human rights and the principles governing their application in the important international instruments, the aforementioned provisions have been formulated more clearly and suitably in the European Convention on Human Rights.این مقاله به تبیین اصول و قواعد حاکم بر محدودیتهای پیشبینی شده بر اعمال حقوق وآزادیها میپردازد. توضیح مبنای این اصول و قواعد و تحلیل آنها با بررسی پیشینه تدوین و تنظیم اسناد حقوق بشری از یک سو و تأثیر و تأثر آنها بر نظم حقوق داخلی از سوی دیگر بهتر امکانپذیر است. بنابراین در این مقاله به شرح مفهوم، تعریف و گستره شناسایی و اعمال جهانشمول مقوله حقوق بشر پرداختهایم. حقوق بشر را میتوان حقوقی دانست که انسانها به صرف انسان بودن از آن برخوردارند و این نگرش اخلاقی، ادعای جهانشمولی آنها را ـ به رغم وجود همه تفاوتهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی میان ملتها - موجه و قابل دفاع میسازد. با تأکید بر این جهانشمولی است که در این مقاله، سه اصل و قاعده تحدیدکننده محدودیتها ی وضع شده توسط دولتها بر اعمال حقوق و آزادیها در «کنوانسیون اروپایی برای دفاع از حقوق بشر و آزادیهای بنیادین» به عنوان الگوی قابل توجه در این خصوص تشریح شدهاند که عبارتند از: «مقرر شده به وسیله قانون»، «تعقیب کننده هدف مشروع» و «ضروری برای یک جامعه دموکراتیک». گرچه درباره موارد محدودکننده حقوق بشر و اصول حاکم بر اعمال آنها در اسناد مهم بینالمللی نیز مقرراتی قید شده، اما مفاد پیشگفته با وضوح و صورتبندی مناسبتری در پیمان اروپایی حقوق بشر درج شده است.پژوهشکده مطالعات راهبردیفصلنامه مطالعات راهبردی1735-072772620050201Rethinking Human Securityبازاندیشی در امنیت انسانی1251015FAگری کینگکریستوفر موریمرتضی بحرانیJournal Article20040829Human security describes conditions in which the grounds are provided for the removal of material and spiritual human needs simultaneously and constantly. This attitude was included in the agenda of institutions and individuals when traditional outlook on security failed to respond to the challenges in this area as insecurity increased at the national and international levels with the expansion of world developments. The discussions raised regarding human security (topic, issues, challenges, and the quality of evaluating and enhancing it), in spite of useful theoretical explanations, have heightened its conceptual ambiguities. Stressing on the practical aspect and placing the idea of human security at the center of foreign policy discussions, this article rethinks the concept of human security. While offering a comprehensive, consistent, and precise definition, it provides the possibility of measuring and reinforcing it. Writers, with coining and defining the concept of ‘generalized poverty,’ have defined human security as “the number of years of future life spent outside of a state of generalized poverty.” This definition can be included in the academic and research agenda for assessing and enforcing human security in the areas of risk assessment, prevention, preservation and compensation of those risks’ consequences, through using quantitative and statistical instruments. This article mainly aims to recognize the threats to human security and to strengthen human security versus those threats.امنیت انسانی شرایطی را توصیف میکند که در آن بستر رفع نیازهای مادی و معنوی انسان به طور توامان و دائمی فراهم آید. این رویکرد زمانی در دستور کار نهادها و افراد قرار گرفت که نگاه سنتی به امنیت نتوانست چالشهای این حوزه را پاسخگو باشد و به موازات گسترش تحولات جهانی، ناامنیها در سطوح ملی و بینالمللی افزایش یافت. مباحث مطرح شده در باب امنیت انسانی (موضوع، مسایل، چالشها و نحوه سنجش و تقویت آن)، به رغم تبیینهای نظری مفید، ابهامات مفهومی آن را هم گسترش داده است. مقاله حاضر با تأکید بر بعد عملی و جای دادن ایدة امنیت انسانی در کانون مباحث سیاست خارجی کشورها، مفهوم امنیت انسانی را مورد بازاندیشی قرار میدهد و ضمن ارایه تعریفی جامع، منسجم و دقیق، امکان اندازهگیری و تقویت آن را فراهم میآورد. مؤلفان، ضمن ابداع و تعریف مفهوم «فقر تعمیم یافته»، امنیت انسانی را «تعداد سالهای زندگی آینده که خارج از وضعیت فقر تعمیم یافته سپری میشود»، تعریف کردهاند. این تعریف، با لوازم کمی و آماری آن میتواند در دستور کار پژوهشی و علمی برای سنجش و تقویت امنیت انسانی در زمینههای تخمین مخاطره، پیشگیری، محافظت وجبران پیامدهای آن مخاطرات، قرار گیرد. هدف عمده مقاله حاضر شناخت تهدیدات معطوف به امنیت انسانی و تقویت امنیت انسانی در مقابل آن تهدیدات است.