پژوهشکده مطالعات راهبردیفصلنامه مطالعات راهبردی1735-072762220040601The Place and Concept of Method in the Realist Schoolجایگاه و مفهوم روش در مکتب واقعگرایی7897121034FAقدیر نصریJournal Article20031129This article seeks to answer the question that what the factual understanding is and how it is possible. The author’s hypothesis is that in the realist understanding, ‘causal explanation’ takes precedence over the ‘description’ (as is common in the hermeneutic outlook) and over the ‘prescription’ (as is prevalent in logical positivism). This article has chosen Hobbes’ Leviathan as the classical example of realist analysis and has founded its arguments on that everlasting work and explained them. On this ground, initially the key teachings of the realist school are described in the context of four categories, namely the conviction and truth, definition of positions based on power, according priority to political morality, and granting independence to the sphere of political action, and then methodological requirements of realism are offered. The author, in this section, refers to materialism, analysis and synthesis of statements, nominalist semiotics of concepts and finally the definition of conditions according to their antitheses, and concludes that Leviathan is though the most important reference in the modern political science, the book fails to deal with such issues as how such facts like national interests and the Leviathan’s interests are distinguished and separated. Other facts include how savage and wild human beings conclude and enforce a contract, and more importantly, whether the rationalist reason is reliable in justifying all human behaviors.مقاله حاضر در پی پاسخ این پرسش است که فهم مبتنی بر واقعیت چیست و چگونه امکانپذیر است؟ فرضیه نگارنده این است که در فهم واقعگرایانه، «تبیین علّی» بر «توصیف» (آنگونه که در نگرش هرمنوتیک مطرح است) و «تجویز» (آنگونه که در پوزیتویسم منطقی متداول است) تقدم دارد. این مقاله کتاب «لویاتان» هابز را به عنوان نماگر کلاسیک تحلیل واقعگرایانه انتخاب و ادعاهای خود را بر مبنای آن اثر ماندگار طرح و تبیین کرده است. بر این اساس ابتدا تعالیم کلیدی مکتب واقعگرایی در قالب چهار مورد یعنی «تمییز عقیده و حقیقت»، «تعریف مواضع بر بنیاد قدرت»، «اصالت بخشی به اخلاق سیاسی» و «استقلال دادن به گستره عمل سیاسی» شرح داده شده و سپس لوازم روششناختی واقعگرایی ارایه میشوند. نگارنده در این قسمت به ماده باوری، تحلیل و ترکیب گزارهها، و معناکاوی نومینالیستی مفاهیم اشاره کرده و چنین نتیجه میگیرد که اگرچه لویاتان مهمترین مرجع علم سیاست مدرن است، در این اثر بدین مهم پرداخته نشده که واقعیاتی چون منافع ملی و منفعت لویاتان چگونه از هم تفکیک میشوند، انسانهای ستمگر و وحشی چگونه قراردادی را امضا و اجرا میکنند و مهمتر اینکه آیا عقل محاسبهگر در توجیه همه رفتارها بشری قابل اتکا است؟پژوهشکده مطالعات راهبردیفصلنامه مطالعات راهبردی1735-072762220040601The Assessment of Relative Deprivation in Ted.R. Gurr’s Theoryسنجش محرومیت نسبی در نظریه تدرابرتگر8138291035FAکاظم سامدلیریJournal Article20031231In his relative deprivation theory, Ted Robert Gurr is on the belief that if any obstacle is created to the way of the people’s achievement of their objectives and demands, they will become subject to relative deprivation and the natural and biological outcome of such a situation is to harm the source of the deprivation. Thus, relative deprivation is the result of the interval understood by the people as existing between their value expectations (demands) and value capabilities (belongings). But how can we achieve the psychological variable in relative deprivation? To answer this question and to assess the relative deprivation theory, Gurr describes this variable as mental in the cases he presents, and furthermore, he refers to the grand and structural variables. Noting this paradox, this article tries to demonstrate that in order to scrutinize relative deprivation, one should explore the people’s mentalities. It should also be mentioned that the study of value capabilities, which is supposed to be conducted in an objective situation, is possible by referring to the mentalities of the actors of collective violence, considering the theory’s focus and subsequent problems arising from its structural outlook. On this basis, it is stressed that in order to evaluate relative deprivation, both the people’s value expectations (demands and oughts to) and their value capabilities (belongings and beings) have to be sought in their mentalities.تدرابرتگر، در نظریه محرومیت نسبی خود بر این باور است که چنانچه در راه دستیابی افراد به اهداف و خواستههایشان مانعی ایجاد شود؛ آنان دچار محرومیت نسبی شده و نتیجه طبیعی و زیستی این وضع، آسیب رساندن به منبع محرومیت است. بدینترتیب، محرومیت نسبی نتیجه تفاوت درک شده میان انتظارات ارزشی (خواستهها) و تواناییهای ارزشی (داشتههای) افراد است. اما چگونه میتوان به متغیر روانی محرومیت نسبی دست یافت؟ در پاسخ به این پرسش و در پردازش نظریة محرومیت نسبی، گر، خود ضمن اشاره به ذهنی بودن این متغیر در مثالهایی که برای آن ارایه میکند؛ به متغیرهای کلان و ساختاری اشاره دارد. مقاله حاضر میکوشد ضمن اشاره به این پارادکس، نشان دهد که برای بررسی محرومیت نسبی باید به ذهنیات افراد رجوع نمود. ضمن اینکه بررسی تواناییهای ارزشی نیز که گمان میرود وضعیتی عینی باشد، با توجه به تأکیدات نظریه و مشکلات بعدی مترتب بر نگاه ساختاری به آن، با رجوع به ذهنیات بازیگران خشونت جمعی، امکانپذیر است. بر این اساس تأکید میگردد که برای بررسی محرومیت نسبی میبایست هم انتظارات ارزشی (خواستهها و بایدهای) افراد و هم تواناییهای ارزشی (داشتهها و هستهای) آنها را در ذهنیات آنان جستجو کرد.پژوهشکده مطالعات راهبردیفصلنامه مطالعات راهبردی1735-072762220040601A Strategic Assessment of the Islamic Republic of Iran's Foreign Policy toward Afghanistanارزیابی راهبردی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان8278511036FAنوذر شفیعی0000-0001-7747-6697Journal Article20040206The Islamic Republic of Iran's policies in Afghanistan and their outcomes affect considerably other areas of foreign policy at the regional and international levels and as such are of strategic significance. On this basis, this article assesses the Islamic Republic of Iran's foreign policy toward Afghanistan during the 1990s from a strategic viewpoint and studies pathologically the factors influencing the Islamic Republic of Iran's decision-making in Afghanistan including the issues at hand for decision-making, those involved in decision-making, the process of decision-making, implementation of decisions and the outcomes of decisions. In this respect, the author replies to the substantial question that what positive or adverse consequences the Islamic Republic of Iran's polices in Afghanistan have had and what relationship exists between such consequences and decision-making methods in this area. The author continues to describe general outlooks found in the Islamic Republic of Iran's decision-making apparatus toward Afghanistan and re-examines the existing viewpoints regarding the developments occurred following the May 1997 Presidential elections in Iran in this area of decision-making.سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و نتایج آنها، تأثیر به سزایی بر دیگر عرصههای سیاست خارجی این کشور در ابعاد منطقهای و بینالمللی دارد و از این حیث دارای اهمیت استراتژیک است. بر این اساس مقاله حاضر از منظری راهبردی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان را در طول دهة هفتاد شمسی ارزیابی کرده و به شیوهای آسیب شناسانه، عوامل مؤثر بر تصمیمگیری جمهوری اسلامی ایران در افغانستان از جمله مسأله مورد تصمیم، دستاندرکاران تصمیمگیری، فرآیند تصمیمگیری، اجرای تصمیم و نتیجة تصمیم را بررسی میکند. در این راستا، نویسنده به این پرسش اساسی پاسخ میدهد که سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در افغانستان تاکنون چه پیامدهای مطلوب و یا نامطلوبی در پی داشته و این پیامدها چه نسبتی با شیوههای تصمیمگیری درا ین عرصه داشتهاند؟ در ادامه،نویسنده بهتشریحنگرشهای کلی در دستگاهتصمیمگیریسیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نسبت به افغانستان پرداخته و دیدگاههای موجود در خصوص تحولاترخدادهپس از دومخرداد 1376، در این حوزه تصمیمگیری را بازکاوی میکند.پژوهشکده مطالعات راهبردیفصلنامه مطالعات راهبردی1735-072762220040601Minorities in the Islamic Republic of Iran’s Constitutionاقلیتها در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران8538751037FAمحمدعلی قاسمیJournal Article20040124The study of the rights of minorities and ethnic groups in the Islamic Republic of Iran’s Constitution indicates that despite the absence of a specific and coherent pattern and the failure to make use of mainstream models for the attraction and confirmation of the minorities’ participation in this legal instrument, the rights of the groups in question are referred to and reserved in various ways. In the Islamic Republic’s Constitution, three categories of ethnic group, religious minority and denominational minority have been distinguished, and while the religious minority may be combined with the two other groups, separate rights have been provided for each of them which themselves can be amalgamated. Undoubtedly, the rights of minorities are discussed when there is kind of difference, and most of Iranians and the religious government arising from the Constitution are largely different from the religious minorities. Hence, the designers of the Constitution have paid much attention to the religious minorities whereas the mere ethnic minorities have not been subject to much attention. Apart from the seats reserved for the religious minorities in the Islamic Consultative Assembly, there is a one-article act providing for the respect for their religious rights and performance of their religious rituals. However, religious and ethnic minorities, due to their commonalties in religion, have been regarded as part of the majority Iranian society in terms of social and political rights. Therefore, in cultural domain, their rights for continuing their cultural existence have been sanctioned and the freedom of religious rituals for the Muslim denominational minorities has been respected according to the act in question.مطالعه حقوق اقلیتها و گروههای قومی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نشانگر آن است که علیرغم فقدان الگوی مشخص و منسجم و عدم استفاده از مدلهای رایج جلب و تأیید مشارکت اقلیتها در این سند حقوقی، حقوق گروههای مذکور به طرق گوناگونی مطرح شده و محفوظ مانده است. در قانون اساسی کشورمان، سه مقولة گروه قومی، اقلیت دینی و اقلیت مذهبی از یکدیگر تفکیک شده و در حالی که اقلیت قومی با دو گروه دیگر قابل جمع است؛ برای هر یک به طور جداگانه حقوقی مطرح شده که با هم جمع پذیرند. روشن است که حقوق اقلیت در جایی مطرح میشود که تفاوت وجود داشته باشد و اکثریت ایرانیان و حکومت دینی برخاسته از قانون اساسی نیز بیشترین تفاوت را با اقلیتهای دینی دارند. بنابراین، تدوین کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز بیشترین عنایت را به اقلیتهای دینی معطوف کرده و اقلیتهای قومی صرف را کمتر مورد توجه قرار دادهاند. برای اقلیتهای دینی، غیر از کرسیهای تضمین شده در مجلس شورای اسلامی، ماده واحدهای نیز برای رعایت حقوق مذهبی و اجرای شرایع دینیشان وجود دارد. اما اقلیتهای مذهبی و قومی، به واسطة اشتراک در دین، به لحاظ حقوق اجتماعی و سیاسی، بخشی از اکثریت جامعة ایرانی به حساب آمدهاند. بنابراین در ساحت فرهنگی کشور، حق آنان برای تداوم بخشی به هستی فرهنگیشان تأیید و آزادی شعایر مذهبی اقلیتهای مذهبی مسلمان، با عنایت به ماده واحدة مذکور، تأمین شده است.پژوهشکده مطالعات راهبردیفصلنامه مطالعات راهبردی1735-072762220040601Security in the New International System; Scenarios and Problemsامنیت در نظام بینالملل جدید؛
سناریوها و مسایل8738981038FAاصغر افتخاریJournal Article20040124Following the fundamental changes in the structure of the international system because of the collapse of the Soviet Union, many analysts will pay attention to the question of the essential trends that will be included in the agenda for world security. This writing is intended to offer an answer to this question in which the author has proposed the following hypothesis: The world security plan involves two agendas. The first agenda corresponds to the contents of world hegemony and refers to the positive rivalry between the United States and European Union. The second agenda relates to the grounds for the rise of conflicts, and ushers in the entry of the Middle East to the context of security developments in the 21<sup>st</sup> Century. In order to explain the subject, the author has initially presented two main scenarios which are pursued by the great actors in the stage of international politics (namely the American and European scenarios for the world order) and according to them the lines of conflict have been derived and described. According to this hypothesis, the tendency of the world system to hegemonic structure and heightened political-security tensions in the Middle East form two general phenomena of the 21<sup>st</sup> Century.در پی تحول ساختار نظام بینالملل، به واسطة فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، پرسش از روندهای اساسیای که در دستور کار برنامه امنیت در سطح بینالملل قرار خواهد گرفت؛ مورد توجه بسیاری از تحلیلگران قرار میگیرد. نوشتار حاضر نیز با هدف ارایة پاسخی برای این سؤال نگارش یافته و نویسنده این فرضیه را مطرح میسازد که: برنامه امنیت نوین، دربردارنده دو دستور کار اصلی میباشد. دستور نخست ناظر بر محتوای برنامه قدرت هژمون است و بر رقابت مثبت بین ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا دلالت دارد. دومین دستور ناظر بر حوزههای بروز منازعه بوده و از ورود خاورمیانه به متن تحولات امنیتی در قرن بیستویکم خبر میدهد. نویسنده، جهت تبیین این موضوع، ابتداء دو سناریوی اصلی (سناریوی آمریکایی و اروپایی از نظم جهانی) را که از سوی بازیگران برتر در عرصه سیاست بینالملل دنبال میشوند؛ بیان داشته و بر اساس آنها، خطوط منازعه را استنتاج و معرفی نموده است. بر پایه این فرضیه، گرایش نظام بینالملل به سوی ساختار هژمونیک و افزایش التهابات سیاسی ـ امنیتی در حوزه خاورمیانه، دو پدیده عمومی قرن حاضر را شکل میدهند.پژوهشکده مطالعات راهبردیفصلنامه مطالعات راهبردی1735-072762220040601Globalization and (In) Securityجهانی شدن و امنیت (ناامنی)8959191039FAیانآرت شولتخلیلالله سردارآبادیJournal Article20040105Globalization has brought about significant positive and negative consequences for the human security including military, ecological, economic, cultural and psychological security. This article argues that the negative consequences mainly arise from the neo-liberal interpretations and accounts of the phenomenon rather than from the nature of globalization process. Globalization on the one hand, has resulted in the reduction of wars and military hostilities, increased material advancements, heightened relative welfare and employment, and the growth of diverse convergences, and on the other has caused the proliferation of destructive military technology, growing depletion of the environment, financial instability, cultural degeneration, and diluted social cohesion. In other words, as a result of the process in question, there has been an increase in the non-state supervision over and ensuring the protection of the environment, but the globalized economic mechanisms are highly polluting the environment. As the world capitalism has contributed to the more rapid improvement of welfare in the industrialized countries, but just a few countries enjoy a condition like that of the said countries, and world trade regimes have inflicted much harm on the poor countries. On the other side, worldwide companies and industries have created millions of job opportunities, but the mass transfer of workforce has led to the loss of jobs and fear of occupational insecurity. Therefore, it can be overall suggested that the neo-liberal and new right versions of the globalization phenomenon have affected its security-building aspects and have exacerbated the insecurities stemming from this process.جهانی شدن پیامدهای مثبت و منفی مهمی برای ابعاد گوناگون امنیت انسانی اعم از امنیت نظامی، بومشناختی، اقتصادی، فرهنگی و روانشناختی داشته است. در عین حال مقاله حاضر مدعی است که پیامدهای منفی، عمدتا نه ناشی از ماهیت روند جهانی شدن بلکه بیشتر متأثر از تفاسیر و قرائتهای نئولیبرال از فرآیند مذکور است. جهانی شدن از یک سو به کاهش جنگها و درگیریهای نظامی، افزایش پیشرفتهای مادی، افزایش نسبی رفاه و اشتغال و رشد یکپارچگیهای گوناگون منجر شده و از دیگر سوی، گسترش تکنولوژی نظامی ویرانگر، تخریب فزاینده محیط زیست،بیثباتی مالی،انحطاط فرهنگی و کاهش انسجام اجتماعی را در پی داشتهاست. به بیان دیگر در اثر روند یاد شده شیوههای فرادولتی نظارت و تأمین حفظ محیط زیست افزایش یافتهاند اما ساز و کارهای اقتصاد جهانی شده به شدت آلوده کننده محیطزیست هستند. همچنانکه سرمایهداری جهانی به افزایش سریعتر رفاه در جوامع صنعتی کمک کرده اما تنها معدودی از کشورها وضعیتی مشابه جوامع یاد شده دارند و رژیمهای تجارت جهانی، آسیبهای بسیاری را متوجه کشورهای فقیر کردهاند. از سوی دیگر شرکتها و صنایع جهانی میلیونها شغل جدید را به وجود آوردهاند اما انتقال گروهی نیروی کار موجب از دست دادن شغل و هراس از ناامنی شغلی شده است.بنابرایندرمجموع میتوان گفت روایتهاینئولیبرالوراستجدیدازفرآیند جهانی شدن،وجوهامنیتزایآنراتحتتاثیرقراردادهوبرناامنیهایناشیاز این روند افزوده است.