دلایل و پیامدهای اقتصادی فرار مغزها
دوره 4، شماره 14، زمستان 1380، صفحه 547-572
محمد خضری
چکیده یکی از سؤالاتی که از دیرباز در علم اقتصاد وجود داشته و نظر اندیشمندان این عرصه را بهخود جلب کرده است، این بوده که چرا برخی ملت ها توسعه یافته و برخی دیگر فقیر و عقب مانده، و در مفهومی مصطلح تر، کم تر توسعه یافتهاند. در پاسخ به این سؤال، تئوری هایی شکل گرفتند که اختلاف در سطوح آموزشی و شکاف در کم و کیف سرمایه انسانی کشورها را یکی ازمؤلفه های مهم و اصلی برشمردهاند. بر این اساس، یکی از رهیافت های افزایش ثروت و توسعه ی اقتصادی کشورهای کم تر توسعه یافته نیز سرمایهگذاری در سرمایه انسانی و متعاقب آن انباشت سرمایه انسانی تشخیص داده شده است. اکثر تئوریهای جدید شکل گرفته در مورد رشد و توسعه اقتصادی کشورهای کم تر توسعه یافته، از جمله تئوریهای نیل،1 که مبتنی بر مزیت عقبماندگیتوریستین وبلن 2 و تخریب خلاق شومپیتر 3 میباشند، مستقیم یا غیرمستقیم بر شالوده سرمایه انسانی و نیروی انسانی برخوردار از آن استوارند.

