جوانی جمعیت و خشونت
دوره 2، شماره 5.6، زمستان 1378، صفحه 109-126
علی اکبر آقایی
چکیده در این مقاله، مؤلف ضمن بیان این واقعیت که کشور ما از جمله کشورهای جوان به حساب می آید، اقدام به تحلیل ابعاد امنیتی این پدیده نموده است. به گمان مؤلف، رشد جمعیت جوانان در هر جامعه ای با توجه به شرایط و مقتضیات زمانی و مکانی - از آن جمله وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی - می تواند عاملی برای افزایش رفتارهای خشونت آمیز تلقی گردد. در همین زمینه ضمن استناد به آمارهای موجود درخصوص چهار شاخص عمده "قتل"، "خودکشی"، "کیفزنی" و "حضور در آشوب های شهری"، مؤلف نشان می دهد که سهم عمده این اعمال، متعلق به جوانان بوده است. نتیجه آن که کشورهای جوان برای تأمین امنیت شهروندان، لازم است تا سیاست ها و تمهیدات گسترده و ویژه ای را پیش بینی و به اجراء گذارند.

